torstai 9. joulukuuta 2010

Elävä ruoka, raaka ravinto there you come!

Mun mission alkuhetket alkaa olla lähellä.

Tai no tavallaan vanhan maailman loppu nimittäin: TÄDÄÄ raakaa ruokaa! Kyllä juuri se trendikäs raakaruoka mistä kaikki puhuu ja mihin kaikki on ihan pärähtäneitä. Ja se mitä mä olen pitänyt vastenmielisenä ja karttanut kaukaa. Nyt se on tullut mun luokse ihan itse.

Ensin jätin hiilihydraatit pois ruoastani. Tai maksimissaan kerran viikossa olen syönyt jotain mihin on käytetty valkoisia vehnäjauhoja tai ruisjauhoja (mieluiten puhtaana eli luomuna) mutta olen minimoinut lämpöiset ateriat kerran päivään jo jonkin aikaa, eikä niihin ole kuulunut missään määrin esim. riisiä, pastaa tai perunaa.
Olen kouluttanut elimistöäni huomaamaan että se voi sopeutua uusiin asioihin, koska mäkin voin.

Mun elämä on aina mennyt niin, että muutun ihan sekopäiseksi ja kärttyiseksi, jos en saa lämmintä ruokaa säännöllisesti. Nyt monen vuoden aikana hoidetut säännölliset verensokerin top uppaukset, on karaistaneet mun rakasta temppeliä ja vahvistaneet psyykettä.
Joten:
Loppuhuipennus on tullut hiljaa luokseni joten esim. eilen paistoin soijapihvejä itämaalaisittain ihanassa marinaadissa, mutta kaikki muu, eli yli puolet annoksesta oli raakaa.
Nyt se alkaa lähestyä! SE! Että mun temppeli ja elämä on valmis siirtymään raakaruokaan. Tai ennemminkin kokeilemaan mitä sillä on annettavanaan.

En ole jaksanut penkoa varsinaisesti kirjoja aiheesta, en ole vaivautunut lukemaankaan siitä kovin, mutta olen huomaamattani itse siirtynyt siihen koska olen unelmoinut siitä. Ajatus raa'asta ruokavaliosta on kutkutellut mutta en yksinkertaisesti ole jaksanut maksaa sille tietoista huomiota.
Kaikki lähti ensimmäisestä raakasmoothiesta, joka jämähti joka-aamuiseksi aamiaiseksi.
Huomasin että sillä pärjää useita tunteja seuraavaan ruokaan saakka, ja huomasin että se vie murheet pois ja kasvattaa pöpöjen vastustuskykyä, tekee pirteäksi, iloiseksi ja parantaa kaikinpuolin elämänlaatua.

Äsken löysin tämän blogin ja tajusin tämän uusimman siirtymävaiheen WOOOHAAA:

http://www.syomiseniloa.blogspot.com/

Ja tää jäbä aikoo julkasta ruokakirjan jossain välissä. Sivuston reseptit vaikuttaa tosi herkullisilta. Pakko kokeilla.
Hänen sivulta löytyi linkki eräälle sivulle mistä löytyi ylläoleva video. Ei kannata jenkkimeiningin hämätä. Eiköhän asia ole ehtaa asiaa.
Vastaavia tarinoita olen lukenut lukuisia vuoden sisällä Luontais Terveys lehdestä, joka on huippulehti!

Joten kun ensiviikolla kotiudun viikonlopun ystäväreissusta alan tekemään annoksia jotka ovat 100% kypsentämätöntä. Ainiin, en mä juustoja raaski jättää pois, ennenkuin opettelen valmistamaan omaa raakajuustoa mitä olen myös miettinyt muutaman hassun viikon. Ja ainiin... En jätä itse leipomaani ruisleipää pois viikottaisesta maistelusta. Se se on herkullista! Ja terapeuttista luoda.

Aamusmoothien ainekset voi olla ihan sitä tahansa mitä mieleen juolahtaa. Tässä yleisimmät mitä itselläni on käytössä viikottain ja päivittäin (+ erinäisiä jauheita):

-vadelma
-mustaherukka
-puolukka
-punaherukka
-mansikka
-mustikka
-auringonkukasiemenet
-pellavansiemenet/pellavarouhe
-hampunsiemenet
-luomupähkinäsekoitus
-inkivääri
-persilija
-rucolasalaatti
-pinaatti
-lehtisalaatti
-vehnänorasmehu
-inkivääri
-banaani
-omena
-avocado
-kurkku
-porkkana
-ituja
-luomuluonnonjogurtti
-luomutäysmehu


Makuelämyksiä olen löytänyt sekoituksista missä yhdistyy:
-banaani ja puolukka
-porkkana ja pähkinät + mustaviinimarja
-kaikki vihreät
-luonnonjogurtti ja marjat
-avocado + jogurtti + marjat/vihreät

Vinkkejä saa kommentoida!

NAMINAMI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti